Football.ua розпочинає цикл статей про вітчизняний футбольний бізнес. Перший на черзі — огляд компаній, які виготовляють футбольну форму. Сьогодні говоримо про ТМ Swift.
Щороку наш сайт оглядає футбольні форми чемпіонату України. Так от, у сезоні 2014/2015 найкращою була визнана оригінальна форма Черкаського Дніпра – майбутній чемпіон другої ліги одягнув екіпірування блакитно-білого кольору з дуже красивими декоративними елементами, а також незвичним комірцем і рукавами. Генеральний директор черкаського клубу Володимир Лашкул тоді заінтригував нас повідомленням, що екіпіровку було виготовлено вітчизняним виробником. Як виявилося, це був Swift – бренд, який в чемпіонаті України серед професіональних команд дебютував ще кілька років тому помаранчево-білою формою для ялтинської Жемчужини, а нині має свої команди у всіх лігах нашого футболу – дніпродзержинську Сталь у Прем’єр-лізі, Черкаський Дніпро у першій лізі, петровський Інгулець – у другій.
Щоб дізнатися більше про ринок спортивного екіпірування України та появу й зростання ТМ Swift, ми запросили до розмови керівника цієї компанії Віталія Швидкого.
– Віталію Миколайовичу, вперше форму вашої команди я побачив, напевно, ще в обласних аматорських змаганнях, а на всеукраїнському рівні – коли ялтинська Жемчужина презентувала свою оригінальну помаранчево-білу екіпіровку, яка виглядала зовсім нетипово на фоні стандартних друголігових амуніцій. А з чого все починалося у компанії Swift?
– Ми вирішили спробувати показати, що й українці спроможні виробляти якісні речі, а не тільки китайці. Тому саме таку мету ми поставили перед собою – ми хотіли, щоб наша форма була ексклюзивною і якісною, і нашою новою політикою було те, щоб дати командам такий товар, який не нададуть найрозрекламованіші бренди.
– Тобто?
– Ну, ви самі бачите – форма дуже схожа між собою. На жаль, якщо ви берете футболку із традиційної лінійки, то у ній і смужки ті самі, і покрій. У наших реаліях, коли багато команд мають схожі кольори і не наносять на форму логотип спонсора, така форма буде відрізнятися хіба гербом клубу, який здалеку важко помітити. А ми поставили собі за мету робити впізнавану форму. Якщо ви побачите на полі кілька команд у нашому екіпіруванні, то вони не будуть схожі між собою, адже ми вносимо оригінальні штрихи, враховуємо побажання замовника. Взяти ось ту форму, яку ви визнали найкращою минулого сезону – там і на рукавах символи Черкаського Дніпра (козак і човен), і підібрані оригінальні манжети. Тобто, такої форми не буде ні в кого більше.
– Пригадаєте першу команду, для якої зробив форму Swift?
– Боюся, що ні – ми працюємо уже вісім років, і за цей час наша форма розійшлася по всій Україні та за її межами. Ми не задумували робити форму для якоїсь однієї команди, ми старалися йти вперед і приділяти увагу кожному клієнту. У перші роки ми робили форму для аматорських команд, а зараз – навіть для вищолігових.
– Приблизно скільки команд пройшло за цей час через ваші руки? Десятки, чи, може, сотні?
– Думаю, що навіть тисячі! Ми навіть готові таке заявити.
– Якщо пригадувати, як починався футбол, ми побачимо, що з того часу і форма пережила серйозні перебудови. Раніше це була проста футболка, а тепер тут – десятки наукових розробок, особливий матеріал виготовлення… Ви робите все самі, чи, можливо, отримуєте якісь заготовки з-за кордону, які доводите до пуття?
– У нас повністю закритий цикл виробництва – від створення футболки, покраски тканини й до запакування форми й передачі в руки клієнту. Ми отримуємо пряжу, сировину від провідних європейських науково-технічних інститутів, а ось все інше робимо самі – пошиття, покраску, нанесення логотипів, номерів, прізвищ, гербів…
– Колись доводилося читати, що на одну футболку донецького Шахтаря від Nike іде біля 13 пластикових пляшок. А скільки на вашу?..
– Ну, це більше комерційний хід – у дусі модного нині екологічного руху. Ще років чотири тому італійці вигадала ідею переробляти пластикові пляшки на одяг, що було сприйнято як піар. У нас усе більш традиційно – наша тканина виробляється на основі пряжі, пляшок ми не задіюємо у процесі виробництва.
– Зазвичай форма досить банальна, а у вас – і всілякі текстури, і декоративні елементи. Кажуть, що ви будь-який макет можете використати. Як вам це вдалося?
– Ми об’єднали технології, які є у провідних виробників, а також запропонували такий сервіс покупцю.
– Але у цього є й інша сторона – напевно, до вас приходять із абсолютно дикими ескізами. Не боїтеся вказувати клубам, що їхня форма – це кітч?
– Ми знаходимо спільну мову по дизайну. Думаю, і ми дослухаємося до побажань клієнтів, і вони до доречних зауважень від нас.
– У цьому сезоні відразу декілька команд грають у вашій формі – дніпродзержинська Сталь (донецький Металург), Черкаський Дніпро, Інгулець. А скільки команд у чемпіонаті України ви хотіли б захопити?
– Хто буде цінувати нашу якість і ексклюзивність – хай звертаються. Думаю, ми справимося.
– Що входить у футбольну форму команди?
– Зазвичай – футболка, шорти, гетри для гри, а також спортивні костюми, поло для тренувань і повсякденного вжитку, а також сумки, манішки, куртки, вітровки. Робимо також суддівську форму. На сьогоднішній день ще не робимо спортивного взуття, але за кілька місяців, трішки пізніше, думаємо взятися і за нього. До речі, ми робимо не лише футбольну форму – серед наших клієнтів багато баскетбольних команд. А ще дуже гордимося формою для міні-футбольної Біличанки.
– Чи є у вас у списку клієнтів закордонні клуби?
– Уже років три працюємо на закордон: Білорусь, Росія, Канада. Хоча це невеликі об’єми, але наразі нам важливо, щоб з нашою формою ознайомилися.
– У брендів світового рівня є спортсмени, з якими підписані рекламні контракти. У вас таких ще нема?
– У кожного бренду – своя історія, і ми працюємо над цим. Думаю, з часом з’являться успішні українські футболісти, з якими ми підпишемо контракти.
– Загалом, форма у чемпіонаті України, здебільшого, іноземна, а вітчизняний виробник або займає свої регіональні позиції (як свого часу Praktik, K-Sector, Korn-Sport на Львівщині), або працює як no name. Тобто, ринку спортивного екіпірування, як такого, у нас ще нема?
– Скажімо так – це справа для ентузіастів. Багато чого доводиться робити з нуля.
– Фірми з інших областей – ваші конкуренти, чи нема на сьогодні такого єдиного ринку, на якому можна було б конкурувати?
– Ми всіх поважаємо, тому не можемо так говорити. Думаю, на хліб усім вистачить. Дай Бог, щоб у них була також робота.
– Нині у вас є свої команди у всіх лігах нашого футболу. Є плани завойовувати Польщу, Чехію, Балкани, чи там нереально пробитися?
– Будемо працювати над тим, щоб українського виробника сприймали достойно.
Артур Валерко, Football.ua