У новому сезоні відразу декілька команд перейшли від екіпірування зарубіжного виробництва на українську форму. Серед тих, хто здійснив такий перехід, і друголіговий Арсенал-Київщина. Білоцерківський клуб презентував нову форму сезону 2015/2016 від вітчизняного виробника – ТМ Gera. Зважаючи на те, що це був перший контракт дубненської компанії, ми вирішили познайомитися з нею й розпитати, як виробляється та розповсюджується українська форма на нашому футбольному ринку. Про все це нам розповів директор ТМ Gera Олександр Конюкевич.

– Цього сезону Gera дебютувала у чемпіонаті України серед професіональних команд, зробивши форму друголігового Арсеналу-Київщини. А з чого починалася історія вашої компанії і як давно ви працюєте на ринку спортивної форми?

– Компанія Геральдика, виробник спортивного екіпірування ТМ Gera (правильно звучить українською як Ґера, але правильно використовувати саме англійську транслітерацію, тому що так вона зареєстрована в інституті інтелектуальної власності), розпочала свою діяльність у 2006 році з виготовлення державної символіки. У 2009 році підприємство освоїло технологію широкоформатного сублімаційного друку. У 2012 році підприємство виготовило свою першу футбольну форму.   

– Для яких команд робили форми, і яка була першою?

– Колектив компанії активно приймав участь у різноманітних міських спортивних змаганнях та заходах, тому перша форма була виготовлена для власної команди:) Так і дотепер – кожен виріб ми намагаємося, в першу чергу, протестувати на собі. Перелік команд буде занадто довгим, тому назвемо лише декілька: ДЮСШ Верес, ДЮСШ Волинь, ДЮСШ Тракай та ДЮСШ Уттяна (Прибалтика, Литва), ДЮСШ Арсенал (Харків), дорослі районні та обласні команди, та, звичайно, ПФК Арсенал-Київщина (Біла Церква) – учасник другої ліги чемпіонату України з футболу серед професіональних команд. 

– Дубно, де знаходиться резиденція вашої фірми, – невелике місто з регіону, де донедавна й команди професіональної не було. Звідки така ідея – робити футбольну форму, і як вдалося її реалізувати?

– Оскільки ми завжди намагалися бути соціально відповідальними та від самого початку підтримували спортивні починання, одним з наших проектів була допомога та сприяння дитячим футбольним командам міста Дубна. Тут і постала потреба в екіпіруванні, і ми зрозуміли, що нічого неможливого для нас у цьому немає. Виготовили форму для себе, протестували – і, як результат, сьогодні всі загальноосвітні школи міста Дубно (а також  ДЮСШ) займаються спортом у подарованій нами формі!

– Зрозуміло, що форма – це специфічний продукт. Де знаходили фахівців, приладдя, щоб її виготовляти? Чи, з точки зору виробника одягу, це не настільки важко, як здається зі сторони?

– Ми не були виробниками одягу, тому доводилося починати все буквально «з нуля». Насправді, навіть у такому виробі, як футбольна форма, є безліч різних нюансів, тому доводилося вчитися на власних помилках. Але ми не боїмося помилятися, тому що не помиляється лише той, хто нічого не робить.

– Які напрямки розвитку бачите для ТМ Gera? На заході нашої країни не так багато профі-клубів, та й ті захоплені уже Joma, Adidas або локальними брендами…

– Сьогодні ні для кого не секрет, що відомі бренди світового рівня вже давно зосередили свої виробничі потужності у Китаї, а це складна логістика та «масовий» підхід. Будучи місцевим виробником, ми бачимо свої переваги у оперативності виконання замовлення, можливості дозамовлення екіпірування від одного екземпляру, індивідуальних дизайнерських рішеннях. Окрім практично повної екіпіровки команди, ми також пропонуємо можливість розвитку клубного маркетингу за допомогою власної лінійки сувенірної атрибутики. А така пропозиція є в своєму роді унікальною, тому що жоден з відомих брендів в Україні цього не пропонує. Асортимент виробів для екіпіровки є досить широкий: це і термоодяг, і форми, маніжки, тренувальні та парадні костюми, вітрівки, кепки, рюкзаки, сумки, тепла форма одягу і багато іншого.

– Чим український виробник може привабити до себе увагу за кордоном?

– На сьогоднішній день, знаючи стан справ в країні, можна було б говорити про ціну, але ми ніколи не акцентували на цьому основну увагу, для нас пріоритетнішими були якість та індивідуальний підхід. На даному етапі у нас є в цьому напрямку деякі напрацювання, тому думаємо найближчим часом приємно здивувати своїх співвітчизників.

– Як конкурувати з такими «монстрами», як Адідас, Найк?

– Звичайно, сьогодні говорити про таку конкуренцію несерйозно, але ми не порівнюємо себе з кимось, а тільки з самими собою, і кожен день намагаємося бути кращими, ніж вчора, тому і ставимо собі найвищі цілі, зрештою наша пропозиція дозволяє зайняти нам свій сегмент ринку, оскільки лише футбольних команд в Україні є біля 15000.

– Як оціните розвиток українського футбольного бізнесу? Він, в принципі, є?

– Оскільки ми ще зовсім молоді, то для нас він однозначно є, і з кожним роком роботи – збільшується!

– Важко було йти на контакт із керівниками клубів? Які їхні найперші вимоги до форми, і що доводиться найбільше обговорювати, за що йдуть суперечки з замовниками, коли мова йде про вигляд форми?

– Кожен керівник клубу – це особистість зі своїми поглядами та амбіціями, а іноді цих особистостей буває і декілька, тому це надзвичайно цікавий процес. З кожним клубом цей процес проходить по різному сценарію, хоча приємно відзначити що клуби зараз цінують індивідуальність у своєму фірмовому стилі.

– Світові спортивні бренди мають свої «обличчя»: відомі спортсмени, з якими підписуються рекламні контракти. Ви до такого дозріли? Якщо дозрієте, то кого хотіли б підписати з українських, світових футболістів?

– Ми працюємо в цьому напрямку, правда, поки що спортсмени у нас місцевого рівня, але якщо говоримо про спортсменів українського, а також світового рівня – можливо, одним із перших, буде наш майже земляк, лучанин Анатолій Тимощук!

– Поруч з вами не так багато клубів, але той же Верес, та ж Волинь грають у формі інших брендів. Чому так? Вели з ними переговори?

– Насправді не так багато лише клубів професійних, але взагалі, як ми говорили вище, їх безліч. З ФК Волинь ми вже працюємо по дитячих командах, з командами вищих ліг переговори поки що не вели. З ФК Верес трошки інша історія – ми завжди намагаємося притримуватися принципів взаємовигідної довготривалої співпраці, що і відбулося з рівнянами. Ні ми, ні вони не хотіли, щоб наша співпраця була лише по «сусідському принципу», тому вони екіпіруються у іншої торгової марки, ми ж є їхніми партнерами по атрибутиці.

– Розкажіть про вашу форму для білоцерківців. Лук зі стрілами – ваша знахідка чи їхнє побажання? Якщо так, чому ця айдентика не перенесена на резервну форму?

– Ідея розміщення на формі символів Білої Церкви була у керівництва клубу. Ми ж, у свою чергу, зуміли її вдало реалізувати. У випадку з ПФК Арсенал-Київщина терміни на виготовлення були дуже стислими. Увесь процес від ідеї до її повної реалізації зайняв близько двох тижнів. Щодо резервної форми – можливо трошки не вистачило часу, там використана зовсім інша технологія виготовлення, але, можливо, ми повернемося до цієї теми в наступному сезоні.

– Ви, безсумнівно, бачили уже всі форми українських клубів у нинішньому сезоні. Які фішки порадили б їм у підготовці футболок? Адже, крім волинського хреста і закарпатського ведмедя, начебто ні в кого більше нема якихось особливо оригінальних компонентів.

– Порада одна – не боятися робити найоригінальнішу екіпіровку, що буде відповідати духу вашого клубу! Ми якраз на такому спеціалізуємося – нецікаво робити просто банальну форму. Хочеться, щоб кожна форма для кожного клубу відображала його історію, історію його краю.

– Ваша мрія щодо розвитку ТМ Gera? Реально захопити ринок усієї України, сусідніх країн?

– Плани амбітні та, сподіваємось, цілком реальні. Ставимо собі високу планку, але тільки так зможемо досягти мети та реалізувати свої задуми. Щодо соціальних задумів – відкриття власної сучасної дитячої спортивної школи за європейськими стандартами. Щодо ринку України та сусідніх країн – час покаже, але не бачимо у цьому нічого неможливого.

Артур Валерко, Football.ua